Translate

Saturday 15 August 2015

ΕΞΩΤΙΚΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ - Του Γιώργου Κωνσταντίνου (Απο αθρο μου στον Φιλελευθερο)


ΕΞΩΤΙΚΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

>Πανέμορφα κοχύλια έχουν «εισβάλει» στη Μεσόγειο Θάλασσα


Του Γιώργου Κωνσταντίνου (Απο αθρο μου στον Φιλελευθερο)

Εδώ και 30 χρόνια μελετώ και συλλέγω κοχύλια απ’ όλες τις θάλασσες του κόσμου μαζί με τη σύζυγό μου Φάνη, με ιδιαίτερο ενδιαφέρoν ως επί το πλείστον για τα μικρά αλλά πανέμορφα κοχύλια του τόπου μας.
 Μετά τη διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ δόθηκε η ευκαιρία σε πολλά θαλάσσια είδη του Ινδικού Ωκεανού και της Ερυθράς Θάλασσας όπως ψάρια, φυτά και κοχύλια να εισβάλουν στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Πολλά από αυτά τα είδη-εισβολείς εγκλιματίστηκαν και ενσωματώθηκαν στο μεσογειακό θαλάσσιο περιβάλλον. Μάλιστα πολλές φορές οδηγούν σε τροποποίηση φυσικών οικοσυστημάτων με αποτέλεσμα την καταστροφή πολλών τοπικών ειδών.
Η διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ η οποία έγινε από το Γάλλο F. Lesseps το 1869, αποτελεί ακόμη μια επέμβαση του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον, έστω και αν έγινε για αναπτυξιακούς λόγους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα είδη αυτά ονομάζονται και λεσσεψιανοι εισβολείς από το όνομα του Γάλλου
κατασκευαστή της διώρυγας.
Οι εισβολείς αυτοί υπολογίζονται περίπου στο 10% της πανίδας της ανατολικής Μεσογείου και σ’ αυτούς
συμπεριλαμβάνονται πέραν των 200 ειδών κοχυλιών. Συγκεκριμένα στην Κύπρο εντοπίστηκαν 44 είδη νέων κοχυλιών.
Μετά από έρευνες και μελέτες που έχω κάνει τα τελευταία χρόνια, έχω εντοπίσει και αναφέρει ακόμα έξι είδη εισβληδικών κοχυλιών, τα οποία πρώτη φορά αναφέρονται στην Κύπρο. Η ανακάλυψη αυτών των έξι νέων ειδών για την Κύπρο οφείλεται στη διάνοιξη των οδοφραγμάτων και στην ευκαιρία που μου δόθηκε να εξερευνήσω τη θάλασσα του νησιού μας στην κατεχόμενη πλευρά του.
Τα είδη αυτά έχουν εγκλιματισθεί με μεγάλη επιτυχία και αποτελούν μέρος της κυπριακής πανίδας.
Η επιτυχία προσαρμογής των ειδών αυτών οφείλεται στις κλιματολογικές αλλαγές του πλανήτη, οι οποίες
έχουν ως συνέπεια να παρουσιάζονται στη Μεσόγειο όλο και πιο ήπιοι χειμώνες, καθώς τα είδη αυτά προέρχονται από θερμές θάλασσες.
Τα νέα είδη τα οποία έχω αναφέρει είναι τα κάτωθι:
1] Dendrostrea frons
2] Gafrarium pectinatum
3] Paphia textile
4] Fulvia fragilis
5] septifer forskali
6] Psammotreta praerupta

Photos by George Konstantinou

No comments:

Post a Comment